PARLAMENT PRIJAL HLAVNÚ REFORMU SEKTORU CESTNEJ DOPRAVY

Aktualizované pravidlá cestnej nákladnej dopravy zabezpečia spravodlivejšiu hospodársku súťaž medzi prevádzkovateľmi
Parlament podporuje revidované pravidlá s cieľom zlepšiť pracovné podmienky vodičov a zabrániť narušeniu hospodárskej súťaže v cestnej doprave.
Poslanci schválili všetky tri právne akty bez pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov, ktoré prijali ministri EÚ v apríli 2020. Politická dohoda s Radou sa dosiahla v decembri 2019.
Cieľom revidovaných pravidiel týkajúcich sa vysielania vodičov, časov jazdy a dôb odpočinku vodičov a lepšieho presadzovania pravidiel kabotáže (tj preprava tovaru vykonávaného dočasne dopravcami, ktorí nie sú rezidentmi v hostiteľskom členskom štáte), je ukončiť narušenie hospodárskej súťaže v odvetví cestnej dopravy a poskytnúť vodičom lepšie podmienky na odpočinok.
Lepšie pracovné podmienky pre vodičov:
Nové pravidlá pomôžu zabezpečiť lepšie podmienky odpočinku a vodičom umožnia tráviť viac času doma.  Spoločnosti budú musieť organizovať svoje cestovné poriadky, aby sa vodiči v medzinárodnej nákladnej doprave mohli pravidelne vracať domov (každé tri alebo štyri týždne v závislosti od harmonogramu práce).  Povinný pravidelný týždenný odpočinok sa nemôže vykonať v kabíne vozidla.  Ak je táto doba odpočinku vzatá z domu, spoločnosť musí zaplatiť náklady na ubytovanie.
Spravodlivejšia hospodárska súťaž a boj proti nezákonným praktikám:
Tachografy vozidiel sa použijú na registráciu hraničných priechodov s cieľom bojovať proti podvodom.  Aby sa predišlo systematickej kabotáži, bude existovať lehota na rozmyslenie štyri dni predtým, ako bude možné vykonať viac kabotáže v tej istej krajine s tým istým vozidlom.
V záujme boja proti využívaniu poštových spoločností by podniky cestnej nákladnej dopravy museli byť schopné preukázať, že sú aktívne v členskom štáte, v ktorom sú zaregistrované.  Nové pravidlá budú tiež vyžadovať, aby sa nákladné vozidlá vracali do prevádzkového centra spoločnosti každých osem týždňov.
Na používanie ľahkých úžitkových vozidiel nad 2,5 tony sa budú vzťahovať aj pravidlá EÚ pre prevádzkovateľov dopravy vrátane vybavenia tachografov dodávkových vozidiel.
Jasné pravidlá vysielania vodičov na zabezpečenie rovnakej odmeny:
Nové pravidlá poskytnú jasný právny rámec, ktorý zabráni odlišným vnútroštátnym prístupom a zabezpečí spravodlivú odmenu pre vodičov.  Pravidlá vysielania sa budú uplatňovať na kabotáž a medzinárodnú dopravu, s výnimkou tranzitu, dvojstranných a dvojstranných operácií s dvoma nákladmi navyše nakládky a vykládky.
Ďalšie kroky:
1.  Prijaté pravidlá nadobudnú účinnosť po ich uverejnení v Úradnom vestníku EÚ v nasledujúcich týždňoch.
2.  Pravidlá vysielania sa budú uplatňovať 18 mesiacov po nadobudnutí účinnosti právneho aktu.  Pravidlá týkajúce sa doby odpočinku vrátane návratu vodičov sa budú uplatňovať 20 dní po uverejnení aktu.  Pravidlá týkajúce sa vrátenia nákladných vozidiel a iných zmien pravidiel prístupu na trh sa budú uplatňovať 18 mesiacov po nadobudnutí účinnosti zákona o prístupe na trh.